Godziny pracy pedagoga szkolnego.
PONIEDZIAŁEK | WTOREK | ŚRODA | CZWARTEK | PIĄTEK |
8.00-8.45 10.30-11.00 12.30-15.30
|
9.40-10.40 11.30-12.30 13.40-15.55
|
10.30-11.00 12.15-12.45
|
10.30-12.30
|
7.15-9.30 10.30-12.30
|
Informacja
na temat potencjalnych zagrożeń związanych
ze stosowaniem elektronicznych papierosów
Na przestrzeni ostatnich lat pojawiły się nowe zagrożenia dla zdrowia publicznego, tzw. elektroniczne papierosy (e-papierosy). Są one postrzegane jako mniej szkodliwe, dlatego młodym ludziom wydają się szczególnie atrakcyjne.
E-papierosy oraz tytoń podgrzewany pozwalają ukryć nawyk palenia.
Tym samym eliminują istotny czynnik chroniący młodzież przed sięganiem
po papierosy, jakim jest strach przed wykryciem nałogu przez rodziców. Dlatego też w łatwy sposób otwierają furtkę do palenia papierosów w przyszłości.
Co to są e-papierosy?
E-papieros to inaczej elektroniczny system dostarczający nikotynę.
E-papierosy to urządzenia elektroniczne, które podgrzewają ciecz i wytwarzają aerozol lub mieszankę małych cząstek w powietrzu. Mają wiele kształtów i rozmiarów. Większość z nich ma baterię, element grzewczy i miejsce na tzw. liquid.Niektóre e-papierosy wyglądają jak zwykłe papierosy, cygara lub fajki.
Inneprzypominająpamięć USB, długopis lubprzedmioty codziennego użytku.
Papierosy elektronicznefunkcjonują pod różnymi nazwami:e-papierosy, e-fajki lub systemy dostarczania nikotyny (ENDS).
W skład e-liquidu wchodzą: glikol propylenowy i/lub gliceryna, woda lub etanol, nikotyna (od 0 do 20 mg/ml) oraz dodatki smakowo-zapachowe. Obecnie istnieje ponad 8000 różnych rodzajówe-liquidu o owocowych bądź słodkich smakach (m.in.: czekolada, popcorn, guma balonowa, wanilia), które mają na celu zachęcić młode osoby do sięgnięcia po e-papierosa.
Korzystanie z e-papierosa jest czasem nazywane „wapowaniem”
lub „JUULINGIEM”.
Jak działają e-papierosy?
E-papieros działa na zasadzie podgrzewania płynu (e-liquid) do temperatury około 200oC, tworząc przy tym aerozol,który jest wdychany przez użytkownika. Zwykle zawiera on nikotynę, aromaty i inne substancje chemiczne.
Użytkownicy wdychają aerozol z e-papierosów do płuc. Mogą go również wdychać osoby postronne, gdy użytkownik wydycha go w powietrze.
Warto zwrócić również uwagę na fakt, że urządzenia do palenia e-papierosów mogą być używane do dostarczania substancji psychoaktywnych.
Co znajduje się w aerozolu z e-papierosa?
Aerozol z e-papierosów jest szkodliwą „parą wodną”.Aerozol do e-papierosów, który użytkownicy wdychają, może zawierać szkodliwe substancje, w tym:
- acetaldehyd,
- formaldehyd,
- akroleinę,
- propanal,
- nikotynę,
- aceton,
- karcinogenne nitrozaminy.
Użycie e-papierosa powoduje emisję pyłu zawieszonego (PM2.5)
oraz najdrobniejszych cząstek (UFPs), których stężenie wzrasta w powietrzu otaczającym e-palacza.
Co to jest JUUL?
JUUL to forma e-papierosa –urządzenie do vapingu o systemie zamkniętym, które nie jest przeznaczone do napełniania. Inteligentny mechanizm podgrzewający w urządzeniach JUUL wytwarza aerozol. Został zaprojektowany tak, aby ograniczać spalanie. Akumulator urządzenia JUUL ładuje się przez stację dokującą USB.
Wszystkie e-papierosy JUUL mają wysoką zawartość nikotyny. Według producenta pojedyncza kapsułka JUUL zawiera tyle samo nikotyny, co paczka 20 zwykłych papierosów.Produkt jest dostępny tylko w wysokich stężeniach nikotyny, co może powodować u niektórych nastolatków szybki rozwój uzależnienia. JUUL używa płynnych wkładów nikotynowych zwanych „podami”, które są dostępne w smakach atrakcyjnych dla młodzieży.
Problem używania e-papierosów
W Polsce papierosy istnieją jużod 13 lat, jednakich prawdziwa ekspansja na naszym rynku nastąpiła w latach 2008-2009.W tym okresie powstało najwięcej firm handlującymi tymi produktami, a za tym nastąpił lawinowy wzrost liczby użytkowników papierosów elektronicznych. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) alarmuje, iż właśnie w latach 2008-2012 w krajach Ameryki Płn., UE i Korei Płd. co najmniej dwukrotnie zwiększyła się liczba osób dorosłych używających tych produktów.
E-papierosy zyskały największą popularność wśród młodzieży. Przykładem
są Stany Zjednoczone, w których w 2011 roku e-papierosów używało 1,4% gimnazjalistów i2,7% uczniów szkół średnich, a już rok później e-papierosy paliłoodpowiednio 4,7% i 10% uczniów tych szkół. Innym przykładem może byćWielka Brytania. W 2013 roku 7% młodych mieszkańców tego krajuw wieku
11-18 lat zadeklarowało, iż przynajmniej raz w życiu korzystało z elektronicznych papierosów. W 2015 roku liczba ta wzrosła do 13%!
Polska negatywniewyróżnia się na tle innych państw. Odsetek użytkowników elektronicznych papierosów jest bardzo wysoki, szczególnie wgrupie nastolatków i młodych dorosłych. Coraz więcej uczniów przychodzi do szkoły
z elektronicznymi papierosami.Wielu z nich pali podczas przerw.Mimo, że szkoły wprowadzają regulaminy o zakazie używania e-papierosów, nie powoduje to spadku liczby użytkowników. Badania porównawcze przeprowadzone w 2011 roku i w 2014 roku wśród uczniów w wieku 15-19 lat wskazują, że liczba polskich nastolatków, którzy próbowali e-papierosa, wzrosła od 2011 roku sześciokrotnie. Nawet 30% uczniów w wieku od 15 do 19 lat regularnie pali elektroniczne papierosy, a 60% spróbowałoich co najmniej raz życiu.
Ponad połowa badanych (54,8%) uważała, że e-papierosy są dużo bezpieczniejsze niż zwykłe papierosy!Używanie e-papierosów jest traktowane przez młodzież jako mniej ryzykowne.Ponadto e-papierosy wyglądająatrakcyjnie, coosłabia negatywne przekonania na temat ich wpływu na zdrowie. Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy tak samo uzależniają i tak samo negatywnie wpływają na zdrowie jak papierosy tradycyjne.
Jakie jest ryzyko zdrowotne związane z używaniem e-papierosów?
Istnieją dowody na to, że młodzi ludzie, którzy używają e-papierosów, mogą częściej palić papierosy w przyszłości. Istnieją udokumentowane przypadki zatruć płynem z e-papierosów wśród dzieci oraz osób dorosłych.
Układ narządów | Skutki zdrowotne wynikające z użycia e-papierosa |
Układ oddechowy | - podrażnienie górnych i dolnych dróg oddechowych (Vardavas et al., 2012), - zapalenie oskrzeli, kaszel, zmiany rozedmowe w płucach (Scheffler et al., 2015; Grana et al., 2014). |
Układ immunologiczny | - indukcja stanu zapalnego w drogach oddechowych (Scott et al., 2018), - zmniejszenie wydajności układu odpornościowego (Sussan et al., 2015), - zwiększone ryzyko wystąpienia zapalenia płuc (Miyashita et al., 2018). |
Ośrodkowy układ nerwowy |
- zmiany behawioralne (Grana et al., 2014), - upośledzenie pamięci (modele zwierzęce) (Farsalinos et al., 2014), - skurcze mięśni i drżenie mięśni (Farsalinos et al., 2014). |
Pozostałe układy | - podrażnienie oczu (Grana et al., 2014), - kontaktowe zapalenie skóry i oparzenia (Hess et al., 2017), - nudności i wymioty (Hess et al., 2017), - podrażnienie błony śluzowej gardła i jamy ustnej (Jensen et al., 2015). |
Co więcej, badania naukowe opublikowane w 2019 r. (Caporale et al., 2019) pokazują, że nawet beznikotynowe e-papierosy mogą być szkodliwe dla zdrowia, uszkadzając śródbłonek naczyń krwionośnych.
Najnowsze doniesienia medialne (z 23 sierpnia 2019 r.) donoszą o pierwszej śmierci dorosłego pacjenta związanej z ciężką chorobą układu oddechowego. Zgon jest wiązany z użyciem e-papierosów. Amerykańskie szpitale głośno mówią o coraz większej liczbiebardzo młodych osób palących e-papierosy, które trafiają do szpitali z problemami oddechowymi. Jedynym czynnikiem wspólnym w tych przypadkach jest używanie e-liquidów.
Co zrobić, aby uchronić dzieci przed używaniem
e-papierosów?
- Daj dobry przykład. Jeśli palisz, nigdy nie jest za późno na rzucenie palenia.
- Porozmawiaj ze swoim dzieckiem lub nastolatkiem o tym, dlaczego e-papierosy są dla nich szkodliwe. Nigdy nie jest za późno na pierwszy krok.
- Poinformuj dziecko, jaki jest twój stosunek do wszystkich wyrobów tytoniowych. Wyraź zdecydowany sprzeciw dla stosowania takich produktów. Uzasadniaj, dlaczego nie są one bezpieczne.
- Porozmawiaj z nauczycielami na temat egzekwowania zakazu palenia tytoniu na terenie szkoły oraz szkolnego programu zapobiegania paleniu tytoniu.
Materiał opracowany przez Główny Inspektorat Sanitarny
przy współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej
07 października 2019r.
Temat ten poruszono na lekcjach wychowawczych; odbyła się akcja "Umilaczki",

Na własne oczy mieli okazję zobaczyć, czym jest ksenofobia i brak tolerancji,
jakie skutki przynosi życie w kłamstwie.
Czy istnieje coś takiego, jak kłamstwo w dobrej wierze?
Przykład Jasia i jego przyjaciół zwrócił również uwagę na to, co czują ludzie,
których nie darzymy szacunkiem.
Ciekawym pomysłem okazała się interaktywna forma spektaklu, w którym to widzowie brali czynny udział.
Od ich bowiem decyzji zależały dalsze losy bohaterów.

Rodzina tworzy trwałą wspólnotę kochających się wzajemnie osób,
które wspólnie podnoszą trudy dnia codziennego.
Do prawidłowego rozwoju dziecka potrzebny jest dom,
w którym dziecko odnajdzie siebie oraz nauczy się żyć.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami
Kampanii społecznej dla rodzin #Nierozerwalni,
realizowanej w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020
na zlecenie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
II Szkolny Tydzień Profilaktyki
12-16 marca 2018r.
tegoroczne hasło:
„Bądź bezpieczny i odpowiedzialny za siebie i swoje zdrowie”
Podczas tego tygodnia uczniowie pod czujnym okiem pielęgniarki szkolnej uczyli się zasad
udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach życia codziennego.
Przedstawiciel policji - dzielnicowy T. Dudek przypomniał uczniom klas młodszych
zasady bezpiecznego poruszania się po drogach, omówił kwestię bezpieczeństwa w Internecie
oraz podpowiedział jakie gry dla dzieci są dobre, bezpieczne i rozwijające. Klasy starsze zaś
spotkały się z st sierż Arturem Ceranem, policjantem KPP w Mikołowie, aby porozmawiać
na temat uzależnień i ich zgubnego wpływu na życie człowieka, for społecznościowych,
gier komputerowych oraz bezpieczeństwa w Internecie.
Gościliśmy również Ochotniczą Straż Pożarną ze Zgonia, której przedstawiciele pod
dowództwem p. Krzysztofa Wróbla przeprowadzili warsztat udzielania pierwszej pomocy
przedmedycznej a następnie zapoznali ze specyfiką pracy strażaka.
W tym roku również odwiedziła nas asystentka stomatologiczna p. Katarzyna Krymer,
która przypomniała jak dbać o higienę jamy ustnej i co należy jeść, by mieć zdrowe zęby.
Na zakończenie obchodów zorganizowano również okolicznościowy apel, podczas którego
uczniowie kl. VI odegrali mini przedstawienie teatralne poświęcone tolerancji i przyjaźni
a następnie zaprezentowali wraz z uczniami kl. IV plakaty promujące zdrowy styl życia.
Szkolna akcja
„Tydzień życzliwości”
27-31 listopada 2017r.
to propagowanie kultury słowa, doskonalenie empatii, zachęta do wolontariatu m.in. poprzez pomoc kolegom w różnych sytuacjach oraz budowanie postawy szacunku i życzliwości wobec innych a towarzyszące
jej mniejsze inicjatywy takie jak: „Umilaczki”, „Kodeks Życzliwości” czy „Drzewo życzliwości”, gdzie chętni uczniowie mogli przyczepić karteczki z życzeniami, pozdrowieniami, miłymi słowami skierowanymi do całej społeczności szkolnej lub do wybranej osoby były pretekstem do przeżycia wielu miłych chwil w gronie przyjaciół.

Każdy w tym dniu samodzielnie, pod czujnym okiem nauczyciela, mógł przygotować dla siebie pyszną
i zdrową kanapkę lub sałatkę owocową czy też warzywną.
Ogłoszono również konkurs plastyczny dla klas I-VII
„Owoce i warzywa na wesoło”
Oto zwycięzcy:
I miejsce Łucja Pazera
II miejsce Hanna Figura
III miejsce Wiktoria Jaszczyk
Dorota Mrowiec
GRATULUJEMY! J


- poprz.
- nast. »»